FAQ

Het pakket in de praktijk

Het pakket is een systeem van solidariteit tussen begunstigden, maar het is ook een systeem dat gezondheidszorg toegankelijker maakt.

  • Alle MME-abonnees, d.w.z. degenen die het pakketabonnementscontract hebben ondertekend.
  • Het systeem van forfaitaire betalingen wordt geregeld door een reglement dat in 1982 door het RIZIV werd goedgekeurd.
    Het gaat om een forfaitair bedrag per abonnee. Volgens een contract tussen u, uw ziekenfonds en ons, het medisch centrum.
    Elke maand betaalt het ziekenfonds een vast bedrag per abonnee aan het medisch centrum. Dit vaste bedrag wordt gebruikt om uw medische, verpleegkundige en kinesitherapeutische zorgen te dekken. Het stelt ons in staat om samen voor uw gezondheid te zorgen.
    Dit bedrag is onafhankelijk van het aantal contacten tussen u en het Maison Médicale (of u nu naar het MME bent gekomen voor een behandeling of niet). Het forfaitair bedrag is een systeem van solidariteit tussen begunstigden, maar het is ook een systeem dat gezondheidszorg toegankelijk maakt voor iedereen. Of je nu ziek bent of niet, je forfaitaire som komt terecht bij het Maison Médicale, waardoor mensen die zieker zijn dan jij zich kunnen laten behandelen, vandaar het solidariteitsprincipe.

    Je betaalt niet langer voor elke medische consultatie, fysiotherapie of verpleging, want je ziekenfonds heeft dat voor je gedaan. Je betaalt het medisch centrum via je ziekenfonds en via je sociale bijdragen.

    Het zal je niet vergoeden als je een arts, fysiotherapeut of verpleegkundige buiten de MME om raadpleegt.

    Uw abonnement op de MM is een contract tussen ons, u en uw ziekenfonds.

    De WM verplicht zich tot :

    • U algemene medische zorg, fysiotherapie en verpleegkundige zorg bieden
    • Uw globaal medisch dossier openen en/of blijven bijwerken.
    • Je helpen om je gezondheid in het algemeen onder controle te houden (screening, vaccinaties, enz.)
    • Je biedt aan om deel te nemen aan gezondheidsbevorderende activiteiten

    U verbindt zich ertoe om

    • Wederzijds in orde zijn
    • Behandel jezelf uitsluitend in het medisch centrum voor algemene geneeskunde, fysiotherapie en verpleging
    • Breng ons op de hoogte van alle administratieve wijzigingen die op u betrekking hebben

    Uw onderlinge verzekeraar verbindt zich ertoe om

    • Betaal elke maand een vast bedrag aan het medisch centrum voor algemene medische zorg, fysiotherapie en verpleging.

    Wat is niet inbegrepen in het pakket

    • Consulten bij specialisten en tandartsen, psychologen, logopedisten, laboratoriumtests, ziekenhuisopname en medicatie maken geen deel uit van het forfaitaire systeem; deze moeten worden betaald en worden normaal gesproken vergoed door je ziekenfonds.
  • Om je in te schrijven bij het Maison Médicale moet je in Jette wonen en in orde zijn met je ziekteverzekering. Inschrijving gebeurt op afspraak bij de receptie, maar je kunt ook vragen om direct op de wachtlijst te worden geplaatst via onze website: https: //maisonmedicaleesseghem.be/sinscrire-a-la-maison-medicale/
  • In principe niet, want u hebt het contract ondertekend waarin uw ziekenfonds en wij melden dat u in het Maison Médicale wordt behandeld.
    Er zijn echter uitzonderingen:

    • Als u ziek bent maar op vakantie of buiten het medisch huis bent
    • Als je ziek bent in het weekend en je belt naar de medische dienst op afroep
    • Je hebt vooraf schriftelijk toestemming gekregen van een therapeut van het Maison Médicale om buiten het ziekenhuis behandeld te worden.
      In deze uitzonderlijke gevallen kun je je behandelingsattest indienen bij het Maison Médicale in plaats van bij je mutualiteit. Zij zullen u terugbetalen.

    Aan de andere kant kun je voor een consult bij een gespecialiseerde arts, tandarts, psycholoog of logopedist een beroep doen op een externe dienst en terugbetaald worden door je ziekenfonds.

  • Door naar de receptie van het medisch centrum te gaan of door te bellen naar 02/424.25.40
  • Houd er rekening mee dat elke onaangekondigde gemiste afspraak €5 in rekening wordt gebracht en bij je volgende bezoek moet worden betaald, bij voorkeur per bankoverschrijving.
  • Het gebied heeft goede verbindingen met het openbaar vervoer:

MIVB-lijnen :

  • Trams 19, 93, 51 (halte Jette-kerkhof)
  • Bus 53, 88

Spoorlijnen (NMBS) :

  • Station Jette ligt op 576 m afstand
  • Station Tour et Taxis ligt op 838 m afstand
  • Station Bockstael ligt op 868 m afstand

Metrolijnen :

  • Pannenhuis ligt op 750 m afstand
  • Bockstael is 839 m
  • Stuyvenbergh ligt op 923 m afstand

De diensten die door het pakket worden gedekt, zijn verplicht en worden niet betaald op basis van een vergoeding:

  • Dokter
  • Verpleegkundige
  • Fysiotherapie

De diensten die het medisch centrum "aanbiedt" zijn :

  • De maatschappelijk werker
  • Gezondheidsbevorderende activiteiten (grotendeels)

Betaalde diensten en zijn :

  • Tandheelkunde
  • Logopedie
  • Psychologie.
  •  

Ik wil graag een arts raadplegen

  • Tijdens openingstijden (van 8.00 tot 19.00 uur) behalve op dinsdag (tussen 8.00 en 11.30 uur en tussen 14.00 en 19.00 uur)
  • Bel de receptie op 02/424 25 40
  • Ik ontvang afspraken voor consulten. Huisbezoeken zijn gereserveerd voor patiënten die om medische redenen niet kunnen reizen.

In noodgevallen en buiten openingstijden ('s avonds vanaf 19.00 uur en op weekdagen de hele dag).

  • Ik bel de Brusselse Garde op 02/ 201 22 22
  • Ik betaal de arts en dien het bewijs van behandeling in bij de MME voor terugbetaling van het honorarium van derden (deel betaald door de mutualiteit).

Ik wil graag een huisbezoek van een arts

  • Ik heb 's ochtends vanaf 8 uur telefoonontvangst.
  • Ik leg uit waarom ik een bezoek wil
  • Afhankelijk van de situatie (beschikbaarheid van de arts, enz.) zal de verzorger mij een bevestiging geven van een huisbezoek.
  • Huisbezoeken zijn voorbehouden voor mensen die niet kunnen reizen om medische redenen (koorts, slechte algemene conditie, enz.) en voor mensen met beperkte mobiliteit.

Ik kan niet op mijn afspraak komen, hoe kan ik deze annuleren?
Als je niet op een afspraak kunt komen (vooraf gepland of op de dag zelf), laat dit dan weten aan een van onze receptionisten, zodat we de afspraak aan iemand anders kunnen aanbieden. Houd er rekening mee dat elke gemiste afspraak zonder voorafgaande kennisgeving wordt gefactureerd voor 5 euro.

Ik doe de aanvraag bij de receptie (ter plaatse, via onderstaande link of telefonisch) en kan mijn medicatie 72 uur later met mijn identiteitskaart ophalen bij de apotheek.

Als je om een recept vraagt, geef dan de volgende informatie aan de receptioniste:

    • de naam van het geneesmiddel,
    • de dosering (bijvoorbeeld 10 mg),
    • het bedrijf dat het geneesmiddel produceert (Mylan, EG, enz.)
    • het aantal tabletten per doosje.
  • Ik maak contact met de werknemer als hij dienst heeft.
  • Ik bel de receptie, die me zal vertellen wanneer de telefoonlijnen open zijn.
  • Ik breng het recept voor fysiotherapie naar de receptie
  • De fysiotherapeuten zullen contact met me opnemen om een 1e afspraak te maken.
  • Ik moet absoluut gebruik maken van de fysiotherapieservice van MME.
  • Ik wil graag naar de kliniek komen
  • Inloopklinieken zijn elke dag geopend van 8.00 tot 9.00 uur en van 17.00 tot 18.00 uur, behalve in het weekend.
  • Vaccinaties en verband kunnen alleen in de avondapotheek worden gedaan.
  • Ik moet absoluut gebruik maken van de MME-verpleegkundige dienst
  • Ik heb een recept gekregen van het ziekenhuis of mijn specialist
  • Ik bel de receptie en zorg dat ik een doktersrecept heb.
  • Ik kan ook een recept aanvragen bij mijn huisarts, die zal regelen dat de service wordt opgezet.
  • Ik moet absoluut de MME-service gebruiken
  • Ik bel de receptie, die me zal vertellen wanneer de telefoonlijnen open zijn.
  • De psycholoog zal contact met me opnemen om een 1e afspraak te maken.
  • Deze service is niet inbegrepen in het pakket.
  • Een telefonische hulplijn is elke dag van de week beschikbaar van 11.30 tot 12.30 uur. 
  • Op uw verzoek wordt zo snel mogelijk een afspraak gemaakt.
  • Ik ga naar de receptie om het document met de controleaanvraag te ontvangen
  • De logopedist zal contact met me opnemen om een 1e afspraak te maken.
  • Deze service is niet inbegrepen in het pakket.
  • Zelfs als ik me niet abonneer op MME, kan ik toch naar de tandarts gaan
  • Deze service is niet inbegrepen in het pakket.
  • De vergoeding moet aan het einde van de sessie worden betaald (contactbank beschikbaar).
  • Ik kan telefonisch of aan de balie van MME een afspraak maken.